BDAR
gdpr

Jūsų asmens duomenų valdymas

Siekdami užtikrinti geriausią Jūsų naršymo patirtį, šioje svetainėje naudojame slapukus (ang. cookies). Naršydami toliau Jūs patvirtinsite savo sutikimą naudoti slapukus. Savo sutikimą bet kada galėsite atšaukti pakeisdami interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Susipažinkite su slapukų naudojimo taisyklėmis.


Prisitaikymo prie reguliavimo išlaidų vertinimas

Nuo 2014 metų Ekonomikos ir inovacijų ministerija vertina institucijų parengtus teisės aktų projektus, keičiančius administracinės naštos verslui lygį bei vertina jų pateiktas administracinės naštos ūkio subjektams apskaičiavimo ataskaitas, teikia pastabas, apibendrina rezultatus ir pagal šiuos duomenis du kartus per metus informuoja Lietuvos Respublikos Vyriausybę apie institucijų pasiektus rezultatus. Per šiuos 8 metus administracinė našta ūkio subjektams Lietuvoje sumažinta 136 mln. eurų.

Tačiau verslo patiriama našta neapsiriboja administracine našta. Administracinė našta kyla tik iš informacijos judėjimo tarp ūkio subjektų ir valstybės institucijų ar visuomenės. Teisės aktų reikalavimai verslui sukuria bendras prisitaikymo prie reguliavimo išlaidas, kurioms yra priskiriamos ir kitos išlaidos, patiriamos ar galimos patirti, vykdant teisės aktuose ar teisės aktų projektuose nustatytus reikalavimus.

Aštuonioliktosios Vyriausybės programos nuostatų įgyvendinimo plano, patvirtinto Vyriausybės 2021 m. kovo 10 d. nutarimu Nr. 155, 5.3.3. papunktyje nustatyta priemonė iki 2021 m. IV ketv. parengti ir priimti Vyriausybės nutarimą dėl Ūkio subjektų prisitaikymo prie reguliavimo išlaidų vertinimo metodikos patvirtinimo. 2022 m. balandžio 6 d. Vyriausybė pritarė pateiktam Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo "Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. sausio 11 d. nutarimo Nr. 4 "Dėl Administracinės naštos ūkio subjektams nustatymo metodikos patvirtinimo" pakeitimo" projektui, kuriuo siūloma tvirtinti Ūkio subjektų administracinės naštos ir prisitaikymo prie reguliavimo išlaidų vertinimo metodika.  Nutarimu yra sudarytos teisinės prielaidos išsamiam ir objektyviam numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimui poveikio ekonomikai aspektu. Metodikoje yra nustatytos pagrindinės taisyklės kaip turi būti vertinamos prisitaikymo prie reguliavimo išlaidos. Siekiant užtikrinti sklandų prisitaikymo prie reguliavimo išlaidų vertinimą ir padėti teisės aktų projektų rengėjams tinkamai taikyti metodiką, yra parengtos Ūkio subjektų administracinės naštos ir prisitaikymo prie reguliavimo išlaidų vertinimo metodikos taikymo gairės. Gairės yra parengtos kaip rekomendacinis gerąją praktiką plėtojantis vadovas, kuris bus nuolat tobulinamas ir pildomas, atsižvelgiant į sukauptus įrodymus, praktikoje kylančius klausimus, problemas, neaiškumus ir pan. Su gairėmis galite susipažinti čia:

 

Ūkio subjektų administracinės naštos ir prisitaikymo prie reguliavimo išlaidų vertinimo metodikos taikymo gairės

 

Pagrindiniai skirtumai tarp anksčiau galiojusios Administracinės naštos metodikos ir naujai patvirtintos Ūkio subjektų administracinės naštos ir prisitaikymo prie reguliavimo išlaidų vertinimo metodikos:

Administracinės naštos ūkio subjektams nustatymo metodika (galioja nuo 2012 m., rodiklis nuo 2014 m.)

Ūkio subjektų administracinės naštos ir prisitaikymo prie reguliavimo išlaidų vertinimo metodika (planuojama įtvirtinti nuo 2022 m.)

Vertinamas TIK informacinių įpareigojimų sukeliamas naštos pokytis. Informacinių įpareigojimų pavyzdžiai:

  • pateikti ataskaitą;
  • pranešti apie įvykį;
  • ženklinti pakuotes;
  • pateikti prašymą leidimui;
  • įsiregistruoti ir t.t.

Vertinamas VISŲ įpareigojimų sukeliamas naštos pokytis. NE informacinių įpareigojimų pavyzdžiai:

  • pritaikyti patalpas pagal reikalavimus;
  • naudoti medžiagas, atitinkančias nustatytus reikalavimus;
  • nustatytu periodu apmokyti ar atestuoti darbuotojus pagal licencijos ar specialiuosius profesijos reikalavimus;
  • projektuoti pagal nustatytus reikalavimus ir t.t.

Vertinamos išlaidos:

1. Darbuotojams

2. Išorės paslaugoms

3. Pridėtinės išlaidos

Vertinamos išlaidos:

1. Darbuotojams

2. Išorės paslaugoms

3. Pridėtinės išlaidos

4. Medžiagoms

5. Investicijoms

 

Administracinės naštos metodikos taikymo metu identifikuotas poreikis nevertinti mažareikšmio administracinės naštos pokyčio, kuris nedaro esminės įtakos verslui, tačiau apkrauna institucijas papildomu techniniu darbu. Todėl nustatytos Ūkio subjektų administracinės naštos ir prisitaikymo prie reguliavimo išlaidų vertinimo metodikos taikymo išimtys:
1.   kai informacinius įpareigojimus vykdyti trunka mažiau nei 2 valandas per metus ir jie taikomi ne daugiau nei 20 ūkio subjektų, administracinės naštos pokytis nevertinamas;
2.   kai įpareigojimas, kuriam vykdyti nereikia patirti išlaidų investicijoms ir įpareigojimas taikomas ne daugiau nei 5 ūkio subjektams, prititaikymo prie reguliavimo išlaidų pokytis nevertinamas.
Numatytas laipsniškas perėjimas nuo administracinės naštos ūkio subjektams vertinimo ir mažinimo prie prisitaikymo prie reguliavimo išlaidų ūkio subjektams vertinimo ir mažinimo, kuris yra vykdomas trimis etapais, pavaizduotais schemoje.  

Ekonomikos ir inovacijų ministerijos specialistai, siekdami padėti teisės aktų projektų rengėjams suprasti prisitaikymo prie reguliavimo išlaidų sandarą, parengė praktinę priemonę – skaičiuoklę, kuri padės apskaičiuoti ir įvertinti projektu sukeliamas prisitaikymo išlaidas. Su skaičiuokle susipažinti galite čia:

Prisitaikymo prie reguliavimo išlaidų skaičiuoklė

Daugiau informacijos apie prisitaikymo prie reguliavimo išlaidas ir jų vertinimą galite rasti 

 

Kilus klausimams dėl prisitaikymo prie reguliavimo išlaidų vertinimo ir skaičiavimo galite kreiptis į:

Justę Bulytę

Vyriausiąją specialistę,

Tel. 8 687 38390,

El. p. [email protected]

Paskutinė atnaujinimo data: 2022-04-06