Licencijavimas
Licencijavimas yra viena iš griežčiausių ūkinės veiklos reguliavimo priemonių, kuri dažnu atveju gali būti pakeičiama mažiau ribojančiomis priemonėmis, pavyzdžiui ūkinės veiklos priežiūra.
Teisės aktai, kuriais būtina vadovautis rengiant įstatymus, kuriuose nustatomas tam tikros veiklos licencijavimas, ir rengiant poįstatyminius teisės aktus - licencijavimo taisykles:
1. Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 2.77-2.79 straipsniai;
2. Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 2 straipsnio 7 dalis ir 29 straipsnis;
3. Lietuvos Respublikos paslaugų įstatymas;
4. Licencijavimo pagrindų aprašas, patvirtintas 2012 m. liepos 18 d. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu Nr. 937 „Dėl Licencijavimo pagrindų aprašo ir Licencijų informacinės sistemos nuostatų patvirtinimo“.
Licencijavimui svarbūs Konstitucinio Teismo išaiškinimai:
1. Ūkinės veiklos laisvė nėra absoliuti, asmuo ja naudojasi laikydamasis tam tikrų privalomų reikalavimų, apribojimų (inter alia 2005 m. gegužės 13 d., 2011 m. sausio 6 d., 2014 m. gegužės 9 d., 2017 m. gegužės 30 d. nutarimai); įstatymais nustatomi ūkinės veiklos apribojimai turi atitikti Konstitucijos 46 straipsnio 3 dalyje nustatytą imperatyvą, jog valstybė reguliuoja ūkinę veiklą taip, kad ji tarnautų bendrai tautos gerovei; valstybė, reguliuodama ūkinę veiklą, turi laikytis asmens ir visuomenės interesų derinimo principo, užtikrinti ir privataus asmens (ūkinės veiklos subjekto), ir visuomenės interesus, siekti ne atskirų asmenų gerovės, bet būtent bendros tautos gerovės (inter alia 2015 m. sausio 15 d., 2015 m. kovo 5 d., 2017 m. gegužės 30 d. nutarimai).
2. Pagal Konstituciją riboti asmens teises ir laisves, taip pat ūkinės veiklos laisvę galima, jeigu yra laikomasi šių sąlygų: tai daroma įstatymu; apribojimai yra būtini demokratinėje visuomenėje siekiant apsaugoti kitų asmenų teises ir laisves ir Konstitucijoje įtvirtintas vertybes, taip pat konstituciškai svarbius tikslus; apribojimais nėra paneigiama teisių ir laisvių prigimtis bei esmė; yra laikomasi konstitucinio proporcingumo principo (inter alia 2011 m. birželio 21 d., 2014 m. gegužės 9 d., 2017 m. gegužės 30 d. nutarimai);
3. Esmines ūkinės veiklos sąlygas, draudimus ir ribojimus, darančius esminį poveikį ūkinei veiklai, vadovaujantis Lietuvos Respublikos Konstitucinio Teismo praktika (pvz., 2006 m. gegužės 31 d. nutarimas byloje Nr. 42/03), galima nustatyti tik įstatymu.
4. Konstitucinis Teismas, aiškindamas Konstitucijos 5 straipsnio 2 dalies nuostatą „valdžios galias riboja Konstitucija“, yra konstatavęs, kad ši nuostata yra pažeidžiama, jeigu nustatytu teisiniu reguliavimu konstituciškai nepagrįstai išplečiamos Konstitucijos 5 straipsnio 1 dalyje nurodytos valstybės valdžios institucijos arba kurios nors kitos valdžios institucijos galios (inter alia 2004 m. gruodžio 13 d., 2005 m. rugpjūčio 23 d., 2009 m. kovo 2 d. nutarimai). Lietuvos Respublikos Seimas – įstatymų leidėjas negali pavesti Lietuvos Respublikos Vyriausybei ar kitoms institucijoms poįstatyminiais aktais reguliuoti tų visuomeninių santykių, kurie pagal Konstituciją turi būti reguliuojami įstatymais (inter alia 2004 m. gruodžio 13 d., 2011 m. rugsėjo 28 d., 2015 m. rugsėjo 29 d. nutarimai).
Aktuali informacija
Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerija, analizuodama licencijavimo ir ūkio subjektų verslo priežiūros sričių teisinį reguliavimą, nustatė, kad nenuoseklus ir prieštaringas verslo priežiūros ir licencijavimo pagrindų reglamentavimas, teisinio aiškumo trūkumas yra pagrindinės problemos, su kuriomis susiduria viešojo administravimo subjektai, vadovaudamiesi ir rengdami specialiuosius teisės aktus. Siekdama priimti tinkamiausią sprendimą dėl numatomo teisinio reguliavimo licencijavimo ir ūkio subjektų priežiūros srityse, Ekonomikos ir inovacijų ministerija atliko išsamų numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimą. Poveikio vertinimo metu konsultuotasi su Ekonomikos ir inovacijų ministerijos Geresnio reguliavimo patariamąja taryba, kurią sudaro didelę institucinę patirtį ir specialių žinių sukaupę ekspertai. Patariamosios tarybos ekspertai iškėlė idėją dėl licencijos sampratos ir licencijavimo pagrindų (pagrindinių principų) taikymo išplėtimo. Ekonomikos ir inovacijų ministerija, įvertinusi teisinio reguliavimo spragas ir ekspertų rekomendacijas, pasiūlė IV galimus problemų sprendimo būdus. Siekiant priimti sprendimą dėl tinkamiausios numatomo teisinio reguliavimo alternatyvos, buvo organizuojamos viešosios konsultacijos, kurių tikslas įvertinti viešojo administravimo subjektų pasiūlymus ir nuomones, taip pat parengtaviešųjų konsultacijų rezultatų ataskaita ir didesnio poveikio teisės aktų projektų vertinimo ataskaita.
Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerija siekdama gerinti informacijos apie ūkinei veiklai reikalingas licencijas pasiekiamumą ir efektyvinti licencijų užsakymo ir išdavimo procesus atliko Licencijavimo proceso modernizavimo ir standartizavimo galimybių studiją. Galimybių studijos priedai: GS biudžetas, Licencijavimo sistemų sąrašas, Licencijų apklausos analizė, LIS statistikos analizė.
Ūkinės veiklos licencijavimo klausimais prašome kreiptis į Geresnio reglamentavimo ir verslo priežiūros politikos grupės patarėjas Ramunę Mickuvienę tel. 8 694 75 208, el. p. [email protected], Robertą Valinčienę, tel. 8 663 15 324, el. p. [email protected]